Michael Weinius – hovsångare och stjärntenor
Michael Weinius, förstepristagare vid 2008 års internationella Wagner-tävling i Seattle, har på kort tid etablerat sig som en av Europas mest eftersökta och uppskattade tenorer. Michael Weinius har mottagit ett flertal stipendier och hedersutmärkelser, däribland Jussi Björling-stipendiet, Birgit Nilssons stipendium, Hagegårdens stipendium och Frimurarnas stora stipendium samt vunnit Gösta Winbergh Award. 2009 tilldelades han Svenska Dagbladets Operapris och Tidskriften Operas pris. 2013 utnämndes han till hovsångare.
Michael Weinius gjorde sin professionella debut som baryton, i rollen som Guglielmo i Così fan tutte och blev snabbt en regelbunden gäst vid de svenska operahusen. 2004 bytte han röstfack till tenor, och debuterade i rollen som Laca (Jenufa) på NorrlandsOperan. Under sitt första år som tenor engagerades han för att sjunga bl.a. Don José (Carmen) i konsert med Kungliga Filharmoniska Orkestern under Marc Soustrot, Loge (Rhenguldet) konsertant med Göteborgs Symfoniorkester och Kent Nagano, och Sergej (Katerina Ismajlova) på Värmlandsoperan. Detta banade väg för en rad rolldebuter som Riccardo/Gustav III (Maskeradbalen), Dick Johnson (Flickan från Vilda Västern) och Herodes (Salome) på Malmö Opera, Turiddu (På Sicilien) och Siegmund (Valkyrian) på Kungliga Operan, Cavaradossi (Tosca) i Uppsala samt Don José (Carmen) på Teater Hedeland i Danmark.
Våren 2007 sjöng Michael sin första Parsifal i Karlstad Domkyrka på Värmlandsoperan. Han sjöng Parsifal i Mannheim våren 2008 och han engagerades att sjunga rollen på ett flertal internationella scener. I december 2008 medverkade Michael Weinius i urpremiären av Kungliga Operans beställningsverk Batseba av Sven David Sandström i rollen som Kung David, speciellt skriven för honom. Därefter gjorde han titelrollen i Peter Grimes på NorrlandsOperan, Alfred (Läderlappen), de båda kungarna Karl IV och Ferdinand VII i Daniel Börtz opera Goya på GöteborgsOperan, titelrollen i Verdis Otello i Uppsala samt Siegmund (Die Walküre) på De Nationale Reisoper och Nationaltheater Mannheim. Hösten 2010 debuterade han på Opera Bastille i Paris i rollen som Hans Schwalb i Hindemiths Mathis der Maler under ledning av dirigenten Christoph Eschenbach.
Vid sidan av operakarriären är Michael Weinius även flitigt engagerad som konsertsångare i Sverige och utomlands och har samarbetat med dirigenter som Jukka-Pekka Saraste, Leif Segerstam, Marc Soustrot, Pier Giorgio Morandi, Gregor Bühl, Friedemann Layer, Manfed Honeck, Gustavo Dudamel och Kent Nagano.