Giresta-Västerlöfsta Kammarmusikfestival 17-18/9
Vi sparkar igång höstsäsongen med en härlig kammarmusikfestival
i samarbete med Giresta kyrkas muskstiftelse i Örsundsbro!
Biljettpris:
EN KONSERT 200 kr • DAGSPASS två konserter 300 kr • FESTIVALPASS fyra konserter 400 kr
15% rabatt på dags- och festivalpass med UNT Mera och EP Mera (kupong eller rabattkod ska uppvisas i kassan). Biljettpriserna är exkl. administrationsavgift. Kaffeservering mellan konserterna!
1. Paris je t'aime!
17 september kl. 15.00, Västerlövsta kyrka
Gabriel Fauré: Cellosonat no 2
Claude Debussy: Clair de Lune
Camille Saint-Saëns: Pianokvartett
Med TOBIAS RINGBORG, violin, AMI-LOUISE JOHNSSON, viola, KRISTINA WINIARSKI, cello, PETER FRIIS JOHANSSON, piano
Konserten riktar blicken mot Paris och mot den franska musikens stora känslosvall. Vi tar avstamp i Faurés andra cellosonat framförd av stjärncellisten Kristina Winiarski. Detta är ett av Faurés sista större verk och som med sina flyktiga musikaliska gester och ödesmättade, enormt vackra långsamma sats sammanfattar ett långt och rikt tonsättarskap. Därefter följer Debussys andlösa Clair de Lune innan konserten avslutas med Saint-Saens pianokvartett. Denna oemotståndliga musik fullkomligt bubblar av skapandelust och tar oss med sina fyra varierade satser med på en fartfylld resa genom Paris gentila salar!
2. Sonatafton
17 september kl. 17.00, Västerlövsta kyrka
Robert Schumann: Märchenbilder
Hugo Alfvén: Violinsonat op. 113
Med TOBIAS RINGBORG, violin, AMI-LOUISE JOHNSSON, viola, PETER FRIIS JOHANSSON, piano
Robert Schumanns sagosvit Märchenbilder har kommit att bli ett av altfiolens allra mest älskade verk och även om Schumann aldrig avslöjade vilka sagor han komponerat musiken kring lyser fantasifullheten och fascinationen för gränslandet mellan det verkliga och det övernaturliga klart igenom. Framför verket gör den unga altviolinisten Ami-Louise Johnsson som till vardags studerar i London.
Därefter möter vi 150-årsfirande Hugo Alfvén i hans dramatiska violinsonat. Alfvén var själv violinist och man kan tänka sig att han ville skriva musik som han själv kunde få glänsa i, för detta är musik med extra allt; extremt passionerad och fylld med stor dramatik. Samtidigt finns såväl skönheten som den svenska folkmusiken alltid närvarande. Faktum är att mycket få ungdomsverk vittnar om en sådan skapandekraft som denna sonat, och det är en stor glädje att presentera den med Tobias Ringborg som en del av vårt firande av Uppsalaprofilen Hugo Alfvén!
3. Spanska toner
18 september kl. 15.00, Giresta kyrka
Concierto de Aranjuez m.m.
Med MATTIAS SCHULSTAD, gitarr, BENGT FORSBERG, piano
Välkommen till dag 2! Denna konsert bjuder på ett spännande samarbete mellan stjärngitarristen Mattias Schulstad och likaledes formidabla pianisten Bengt Forsberg. De presenterar ett spanskt program där Mattias inlevelsefulla presentationer ger musiken ytterligare nya dimensioner. Programmets musikaliska kronjuvel får sägas vara Joaquin Rodrigos mycket omtyckta Concierto de Aranjuez, men även andra spanska höjdare såsom Tarrega och Mompou lyfts fram under konserten!
4. Grande finale!
18 september kl. 17.00, Giresta kyrka
Bedrich Smetana: Die Moldau (version för fyrhändigt piano)
Antonin Dvorak: Pianokvartett i Ess-dur
Med TOBIAS RINGBORG, violin, AMI-LOUISE JOHNSSON, viola, KRISTINA WINIARSKI, cello, KARIN HAGLUND, piano, PETER FRIIS JOHANSSON, piano
Konserten fokuserar på den unika romantiska musik som skrevs i dåvarande Böhmen, nuvarande Tjeckien under slutet av 1800-talet. Vi börjar i Smetanas smäktande tondikt Die Moldau som är mycket melodiskt besläktad med Värmlandsvisan. Verket är ursprungligen för orkester men här hör vi det i Smetanas egen version för fyrhändigt piano. Smetana gestaltar dels vattnets resa från små porlande vattendrag till den väldiga floden i den långa färden mot havet, men även de människor och grandiosa städer som upprättats längs flodbankerna. Konserten och hela festivalen går i mål med Dvoraks storartade pianokvartett i Ess-dur. Detta fyrsatsiga verk omfattar alla de uttryck som man mest förknippar med Dvorak: kärleken till naturen, människorna, det egna landet och det goda livet. Samtidigt finns där en underliggande dramatik som gör verket till en rafflande musikalisk färd mot ett okänt mål. Kanske blickade Dvorak redan mot det Amerika han strax efter verkets fullbordan reste mot för att tillbringa de kommande åren? Oavsett vilket utgör verket en minst sagt passande inramning för vår festival!